VVT 2023 - Orlické záhoří

03.06.2023

Po dlouhých dobách covidu a loňského neúspěšného pokusu o uspořádání klasické akce naší pobočky, jsme se konečně dočkali v roce 2023 a uspořádali další VVT - víkendový vzdělávácí tábor. Ten je otevřen nejen pro členy naší pobočky, ale i pro všechny nadšence do ptáků. Tentokrát se zvolila malebná lokalita a polní oáza v srdci Orlických hor - na Orlickém Záhoří. Jedno z mála míst, kde ještě aktivně funguje zdejší populace chřástalů polních. O lokalitu se s velkým nasazením starají členové rodiny Hromádkových či Luděk Petrilák, dlouhodobý člen výboru naší pobočky. Starají se nejen o ochranu zdejších cenných lokalit, ale provádí i dlouhodobé kroužkování a pořádají kurzy určování ptáků pro širokou veřejnost. Za jejich úžasnou práci patří velké DÍKY! Letošní VVT se odehrálo v termínu 2.-4.6. a celkem se ho zúčastnilo průběžně na 11 lidí.

Lokalitu jsem navštívil poprvé, i když jsem o ní slýchával mnohokrát v minulosti, a její kouzlo mě okamžitě pohltilo. Údolí Divoké Orlice, která je zároveň hranicí mezi Českem a Polskem je obehnáno zalesněnými vrcholky a na svém území hostí krásná luka, jejímž stěžejním obyvatelem je právě chřástal polní. Ty jsme v podstatě po příjezdu slyšeli hned ze dvou stanovišť. Jeden se dokonce druhý den i chytil při nočním kroužkování. Dalším relativně hojným, ale stále velmi ohroženým druhem je zde hýl rudý. Pro mě to bylo stejně jako v případě chřástala teprve druhé setkání. V sobotu ráno jsme s Jardou Vaňkem vyrazili ve dovjici na trip do hor. Od chaty Luna jsme vyrazili skrz sjezdovku na vrcholky hor a postupně došli k rozhledně na Velké Deštné (1 115 m.n.m.). Zde jsme se setkali s dalším účastníkem zájezdu, Liborem Prausem, který předtím vyrazil sólově. Společně jsme pak vyrazili na Šerlich. Po cestě jsme evidovali desítky budníčků větších nebo ozývajícího se ořešníka kropenatého. Po dlouhé cestě jsme dorazili k chatě na Šerlichu (1 027 m.n.m.), kde na nás čekalo první a vlastně i poslední překvapení celého víkendu. Podařil se nám zde zaznamenat výskyt jednoho z cílových druhů akce - kosa horského. A dokonce pár. Dle pozdějších zjištění to bylo první pozorování po 10 letech v této lokalitě (předtím Kamil Čihák). Cestou zpět jsme se ještě v oblasti NPR Trčkov snažili zaznamenat výskyt lejsků malých či budníčků zelených, ale bohužel bez úspěchu (lokalita viz úvodní foto). Po dokončení celé trasy a návratu zpět na penzion jsme byli všichni značně vyčerpaní. Nachodili jsme totiž po horských hřebenech přes 17 km a s různými převýšeními to byl poměrně vydatný výkon i pro tak ostříleného chodce Jardu. Večer jsme si ještě střihli menší tůru k hranicím, ale večerního odchytu chřástalů jsme se již nezúčastnili. Zmohli jsme se jen na pár piv v místní hospůdce a alou do hajan. V terénu jsme po celou dobu byli v podstatě jen 4 - já s Jardou a Liborem, a pak Jirka Rohlena, který volil vlastní trasy a lokality na svém kole, ale ani jeho bystré oko nevykoukalo nic zásadního. Ostatní účastníci byli aktivní hlavně u kroužkování. Celá akce se opět nesla v přátelském a poklidném duchu, kdy se pilo, hodovalo a samozřejmě mluvilo o ptácích a místních podmínkách. Tak díky a naschledanou zase někde za rok!

kos horský na Šerlichu a hýl rudý u Divoké Orlice (foto Jaroslav Vaněk)